Igrom do govora
Objavljeno : 22. stu 2023.
Razvoj jezika i govora je najintenzivniji tijekom prve tri godine djetetova života kada ono prođe faze od prvog krika, glasanja, do kompetentnog sudjelovanja u razgovoru u kojem može izraziti svoje potrebe, osjećaje, stavove, boriti se za sebe, utjecati na druge.
Rođenjem počinje predgovorno razdoblje i traje do 9. mjeseca, dok govorno razdoblje obilježava pojava prve riječi sa značenjem u razdoblju od 9. do 15.mjeseca.
U tom periodu djeca vrlo brzo uče da riječi predstavljaju objekte, akcije i mišljenja. Rječnik brzo raste i začuđujuće je zapravo kako malo dijete bez posebnog poučavanja, samo slušajući govor svoje okoline postupno usvaja gramatička pravila i oblikuje jezičnu razinu govornog izražavanja. S tri godine baza materinskog jezika je usvojena. To znači da je dijete usvojilo određen fond riječi, može kombinirati riječi u rečenice prema sintaktičkim i morfološkim pravilima, dok se izgovor glasova usvaja do 5,5 godina.
Djeca najlakše i najbolje usvajaju i uče jezik i govor kroz igru i pokret. Stoga u nastavku slijede primjeri igara kako možete poticati razvoj govora i jezika kod svog djeteta.
Primjeri igara za poticanje razvoja jezika i govora:
Pjesmice uz pokret
U različite pjesmice i brojalice možete uključiti pokrete, kretati se, skakati prema ritmu, oponašati kretanje životinja (zeko hop), pjesmice koje uključuju dodirivanje dijelova tijela (glava, ramena, koljena), pjevajte pjesmice koje uključuju rutine (peri ruke peri ruke svaki dan, oponašati kretnje pranja ruku), pjesmice koje uključuju izvršavanje naloga, slušnu percepciju i pamćenje (kad si sretan, hoki poki…)
Pjesmice su važne za djetetov razvoj jer utječu na razvoj pažnje (slušne i vizualne), potiču motorički razvoj, poboljšavaju komunikacijsku interakciju s drugom djecom ili roditeljima, potiču govorni razvoj, potiču jezično razumijevanje, a ono što je najvažnije, u tim igrama se dijete osjeća ugodno i sretno.
Čarobna vreća
Uzeti neku platnenu vreću ili jastučnicu i staviti djetetu poznate predmete, dijete rukom dodiruje predmete, ali ne gleda u vrećicu i pokušava pogoditi što je u vrećici.
Ova igra potiče senzorički razvoj (osjet dodira), pažnju te govorni razvoj.
Čitaj mi, čitaj!
Čitanje slikovnica je najlakši i najbolji način poticanja jezično-govornog razvoja djece. Važno je da slikovnica bude primjerena djetetovoj dobi. Čitanje slikovnica neka bude zanimljivo, interaktivno, aktivno uključuje dijete (da dijete nešto pokaže, napravi, imenuje ili oponaša radnju ili glasanje životinje, vozila i slično). U ranoj dobi su poželjne taktilne, zvučne slikovnice te slikovnice s različitim manipulacijama (prozorčići, okretanje nečega i slično).
Čitanje slikovnica potiče pažnju, jezično razumijevanje, poboljšava komunikacijske interakcije, potiče glasanje ili govor.
Baciii!
Za igru su potrebne taktilne loptice, ukoliko nemate, može i obična. Taktilne loptice različitih reljefa pružaju djetetu taktilnu stimulaciju prstiju i šake koja je jako važna općenito za cjelokupan razvoj djeteta, naročito za govorni razvoj jer stimulacijom vršaka prstiju i šake stimuliramo centre u mozgu koji su odgovorni za govor.
Igrati se s djetetom dodavanja lopticama. Prilikom igre dodavanja potičemo komunikacijske izmjene, govornu produkciju, čekanje na red. Kad bacamo uvijek radnju popratimo govorom (ide lopta, baci loptu, šarena lopta, pikava lopta, lovi i slično, ovisno o razvijenosti djetetovog govora, uvijek nadograđujemo ono što dijete može).
Lego kocke
Igre s lego kockama su jako poticajne za cjelokupan djetetov razvoj. Slaganje lego kocaka utječe na razvoj koordinacije oko-ruka, razvoj fine motorike, na razvoj pažnje, komunikacijskih izmjena, kreativnosti, mašte, govora i razvoj jezika.
Mijesi mijesi
Igre plastelinom ili tijestom su odlične za poticanje fine motorike prstiju i šake. Poticanjem fine motorike prstiju i šake potičemo centre za govor u mozgu. Miješenjem tijesta ili plastelina potičemo pažnju, kreativnost, maštu, govor, a možemo ju pretvoriti u neku igru uloga te time još više razvijati govor, komunikaciju i jezik kod djeteta.
Kazalište
Izvedba neke poznate priče ili izmišljene priče s plišanim igračkama ili papirnatim likovima iz priča. Ova aktivnost potiče djetetovu pažnju, kreativnost, maštu, pripovjedne sposobnosti, govor, jezični razvoj. Možete dijete uključiti u izradu lutkica od papira, tkanina ili nekih drugih materijala te time također poticati kreativnost, maštu, finu, motoriku, a dijete će se osjećati ponosno što je nešto samo napravilo.
Antonija Vranić, mag.logoped.