KALENDAR DJETETOVOG NAJRANIJEG RAZVOJA

Objavljeno : 13. ruj 2023.

KALENDAR DJETETOVOG NAJRANIJEG RAZVOJA

 

Najintenzivniji razvoj komunikacije, jezika, govora, motorike i igre se odvija u prve tri godine djetetova života. I zato je to razdoblje iznimno važno za dijete. Važno je da dijete u tom periodu dobije odgovarajuće poticaje iz okoline, ali i da se uoče određena odstupanja ukoliko postoje.

Ono što najprije gledamo kod djece u ranoj dobi je motorički razvoj, komunikacija, zatim jezični i govorni razvoj te igra. Često se baziramo samo na govor jer je on ono što najprije uočimo, ili ga ima ili ga nema, ali bitno je gledati neke druge preduvjete za govor.

Komunikacija nam je temelj za sve, za razvoj jezika, govora, socijalnih vještina i igre. Pod komunikacijskim vještinama smatramo kakva je djetetova neverbalna komunikacija, ostvaruje li dijete kontakt očima s nama, reagira li osmjehom na nas, koristi li dijete geste (maše pa-pa, pokazuje kažiprstom, oponaša neke radnje…), odaziva li se na ime, pokazuje li želju za komunikacijom, odgovara li ikako na naš pokušaj komunikacije.

Jezični razvoj će se razvijati uredno ukoliko je komunikacijski razvoj uredan. Kod jezičnog razvoja u ranoj dobi podrazumijevamo razumije li nas dijete, razumije li kada mu damo neke upute, kada imenujemo neke predmete ili radnje, reagira li dijete adekvatno na naše zahtjeve. Jezični razvoj će se zatim odraziti na razvoj govora i dalje će se ta dva sustava ispreplitati. Kako će se razvijati jezični razvoj, tako će se i razvijati govorni razvoj. U toj ranoj dobi, uvijek je jezični razvoj bolje razvijen od govornog. 

Kalendar jezično-govornog razvoja

 

Dob djeteta Uredan jezično-govorni razvoj
9-15 mj. Razumije geste, izraz lica i promjene u tonu glasa i odgovara na njih

Razumije jednostavne upute i izvršava ih, npr. daj loptu

Razumije značenje više jednostavnih riječi

Brbljanje je bogato i sliči pravim riječima, npr.ma-ma, da-da, ba-ba

Javlja se prva riječ sa značenjem

Imitira nove zvukove i akcije

Pogledom traži imenovani predmet

Gestom, pokazivanjem ili vokalizacijom pokazuje što želi

Maše pa-pa

Odmahuje glavom u značenju „ne“

Pruža ruku da ga se primi

Reagira na svoje ime

 

 

15-18 mj. Govori od 5-20 riječi (ugl. imenice)

Ponavlja riječi i fraze 

Intonacija brbljanja sliči na intonaciju rečenice

Odgovara na pitanje „što je to“

Traži „daj još“

Slijedi jednostavne upute, npr. „donesi loptu“

Pokazuje što želi

Pokazuje 1-3 dijela tijela

Pokazuje 2 ili više predmeta na slikama

Donosi stvari da ih pokaže drugima

Traži što želi vokalizacijom, pokazivanjem ili dodirivanjem

Govori „pa-pa“ i još neke ritualne riječi 

Protestira s „ne“, odmičući se ž

 

 

18mj.-2 god. Koristi oko 50 prepoznatljivih riječi

Zna pokazivati i imenovati svakodnevne stvari

Oponaša zvukove životinja ili ih imenuje

Ponavlja riječi koje čuje

Kombinira dvije riječi u rečenicu kao npr. „beba papa“

Koristi negacije: nema, ne

Počinje koristiti zamjenice ja, ti, moje

Zna pokazati pet dijelova tijela

Razumije pitanja tko, što, gdje

Na postavljena pitanja odgovara adekvatno s da ili ne

Dobro imitira zvukove, riječi, kretnje odraslih

 

 

2-3 god. Imenuje stvari svakodnevne upotrebe

Dužina rečenice je 2-3 riječi

Pita jednostavna pitanja

Odgovara na pitanja tko, što, gdje

Počinje koristiti prošlo i buduće vrijeme

Sluša kratke priče

Pridružuje iste boje

Zna odnose: u, na, gore, dolje, ispod

Zna malo i veliko

Shvaća opasnosti

Ima složene rutine dnevnih aktivnosti, npr. pripremu i odlazak na spavanje

Lista slikovnice i imenuje slike

Uključuje se u kratki dijalog

Verbalno uvodi i mijenja temu

Izražava emocije

Privlači pažnju riječima

 

 

3-4 god. Koristi rečenicu od 3-4- riječi

Postavlja pitanja zašto, kada, što ako

Koristi zamjenice

Povezano govori o stvarima koje su se dogodile

Priča kraće priče, komentira događanja

Zna svoje ime, godine, spol

Odgovara na uputu koja uključuje tri radnje, npr. „idi u sobu, nađi loptu i donesi je“

S 4 god prepoznaje osnovne boje

Prilagođava svoj govor kada razgovara s mlađima od sebe

„čita“ slikovnice

Sluša priče oko 10 minuta 

Uključuje se u duži dijalog

Zna igrati ulogu druge osobe u igri

Objašnjava kada ga sugovornik ne razumije

 

 

Ovi miljokazi su samo smjernice za praćenje komunikacijskog te jezično-govornog razvoja Vašeg djeteta. Za svaku Vašu zabrinutost, nedoumicu, uvijek se možete obratiti i potražiti savjet logopedinje.

 

Antonija Vranić, mag.logoped.

Skip to content