KALENDAR DJETETOVOG NAJRANIJEG RAZVOJA
Objavljeno : 13. ruj 2023.
Najintenzivniji razvoj komunikacije, jezika, govora, motorike i igre se odvija u prve tri godine djetetova života. I zato je to razdoblje iznimno važno za dijete. Važno je da dijete u tom periodu dobije odgovarajuće poticaje iz okoline, ali i da se uoče određena odstupanja ukoliko postoje.
Ono što najprije gledamo kod djece u ranoj dobi je motorički razvoj, komunikacija, zatim jezični i govorni razvoj te igra. Često se baziramo samo na govor jer je on ono što najprije uočimo, ili ga ima ili ga nema, ali bitno je gledati neke druge preduvjete za govor.
Komunikacija nam je temelj za sve, za razvoj jezika, govora, socijalnih vještina i igre. Pod komunikacijskim vještinama smatramo kakva je djetetova neverbalna komunikacija, ostvaruje li dijete kontakt očima s nama, reagira li osmjehom na nas, koristi li dijete geste (maše pa-pa, pokazuje kažiprstom, oponaša neke radnje…), odaziva li se na ime, pokazuje li želju za komunikacijom, odgovara li ikako na naš pokušaj komunikacije.
Jezični razvoj će se razvijati uredno ukoliko je komunikacijski razvoj uredan. Kod jezičnog razvoja u ranoj dobi podrazumijevamo razumije li nas dijete, razumije li kada mu damo neke upute, kada imenujemo neke predmete ili radnje, reagira li dijete adekvatno na naše zahtjeve. Jezični razvoj će se zatim odraziti na razvoj govora i dalje će se ta dva sustava ispreplitati. Kako će se razvijati jezični razvoj, tako će se i razvijati govorni razvoj. U toj ranoj dobi, uvijek je jezični razvoj bolje razvijen od govornog.
Kalendar jezično-govornog razvoja
Dob djeteta | Uredan jezično-govorni razvoj |
9-15 mj. | Razumije geste, izraz lica i promjene u tonu glasa i odgovara na njih
Razumije jednostavne upute i izvršava ih, npr. daj loptu Razumije značenje više jednostavnih riječi Brbljanje je bogato i sliči pravim riječima, npr.ma-ma, da-da, ba-ba Javlja se prva riječ sa značenjem Imitira nove zvukove i akcije Pogledom traži imenovani predmet Gestom, pokazivanjem ili vokalizacijom pokazuje što želi Maše pa-pa Odmahuje glavom u značenju „ne“ Pruža ruku da ga se primi Reagira na svoje ime
|
15-18 mj. | Govori od 5-20 riječi (ugl. imenice)
Ponavlja riječi i fraze Intonacija brbljanja sliči na intonaciju rečenice Odgovara na pitanje „što je to“ Traži „daj još“ Slijedi jednostavne upute, npr. „donesi loptu“ Pokazuje što želi Pokazuje 1-3 dijela tijela Pokazuje 2 ili više predmeta na slikama Donosi stvari da ih pokaže drugima Traži što želi vokalizacijom, pokazivanjem ili dodirivanjem Govori „pa-pa“ i još neke ritualne riječi Protestira s „ne“, odmičući se ž
|
18mj.-2 god. | Koristi oko 50 prepoznatljivih riječi
Zna pokazivati i imenovati svakodnevne stvari Oponaša zvukove životinja ili ih imenuje Ponavlja riječi koje čuje Kombinira dvije riječi u rečenicu kao npr. „beba papa“ Koristi negacije: nema, ne Počinje koristiti zamjenice ja, ti, moje Zna pokazati pet dijelova tijela Razumije pitanja tko, što, gdje Na postavljena pitanja odgovara adekvatno s da ili ne Dobro imitira zvukove, riječi, kretnje odraslih
|
2-3 god. | Imenuje stvari svakodnevne upotrebe
Dužina rečenice je 2-3 riječi Pita jednostavna pitanja Odgovara na pitanja tko, što, gdje Počinje koristiti prošlo i buduće vrijeme Sluša kratke priče Pridružuje iste boje Zna odnose: u, na, gore, dolje, ispod Zna malo i veliko Shvaća opasnosti Ima složene rutine dnevnih aktivnosti, npr. pripremu i odlazak na spavanje Lista slikovnice i imenuje slike Uključuje se u kratki dijalog Verbalno uvodi i mijenja temu Izražava emocije Privlači pažnju riječima
|
3-4 god. | Koristi rečenicu od 3-4- riječi
Postavlja pitanja zašto, kada, što ako Koristi zamjenice Povezano govori o stvarima koje su se dogodile Priča kraće priče, komentira događanja Zna svoje ime, godine, spol Odgovara na uputu koja uključuje tri radnje, npr. „idi u sobu, nađi loptu i donesi je“ S 4 god prepoznaje osnovne boje Prilagođava svoj govor kada razgovara s mlađima od sebe „čita“ slikovnice Sluša priče oko 10 minuta Uključuje se u duži dijalog Zna igrati ulogu druge osobe u igri Objašnjava kada ga sugovornik ne razumije
|
Ovi miljokazi su samo smjernice za praćenje komunikacijskog te jezično-govornog razvoja Vašeg djeteta. Za svaku Vašu zabrinutost, nedoumicu, uvijek se možete obratiti i potražiti savjet logopedinje.
Antonija Vranić, mag.logoped.