USPJEŠNA PRIPREMA ZA POLAZAK U PRVI RAZRED

Objavljeno : 29. ožu 2024.

USPJEŠNA PRIPREMA ZA POLAZAK U PRVI RAZRED

 

Polazak u školu predstavlja veliku životnu promjenu i izazov, kako za dijete tako i za roditelja. Roditelji se često pitaju da li je njihovo dijete uopće spremno za školu, koje sposobnosti i vještine bi trebalo posjedovati te kako mu pomoći da ih usvoji.

 

Sama priprema za školu počinje od djetetove najranije dobi, već u vrtiću. Što je priprema u vrtiću kvalitetnija, a okruženje poticajnije to je lakši sam polazak i prilagodba na školu. No odgovornost za polazak u školu i samu uspješnost u školi ne snosi samo vrtić već i obiteljsko okruženje, odnosno roditelji.

 

Što vi kao roditelji možete raditi kod kuće kako bi pomogli svom djetetu?

  • igrati se s djetetom (društvene igre (npr. memory, čovječe ne ljuti se koje potiču razvoj pamćenja, pažnje, usvajanje pojma broja, poštivanja pravila, tolerancije na neuspjeh…)
  • zajedno obavljati kućanske poslove – dati djetetu zadatke za koje je sposobno
  • čitati djetetu priče, učiti brojalice i pjesmice…
  • razgovarati s djetetom te poticati i zadovoljavati njegovu znatiželju
  • podržavati dijete kada se ono susretne sa problemom – uvažavati njegova rješenja
  • stvarati okruženje u kojem će dijete imati mnogo pisanog i likovnog materijala (knjige, slikovnice, časopise, bojice, olovke, flomastere, plastelin…)

 

Kako bi dijete uopće krenulo u prvi razred, ono mora zadovoljavati određene kriterije, odnosno dijete mora biti psihofizički zrelo što podrazumijeva sljedeća područja:

 

  1. FIZIČKA ZRELOST

Fizičku zrelost procjenjuje liječnik školske medicine koji na osnovu parametara rasta i razvoja određuje stupanj razvijenosti u odnosu na kronološku dob djeteta (mjerenje visine, težine, pojava trajnih zuba…).

Na sistematskom pregledu provjerava se razvijenost osjetilnih organa, naročito vida i sluha.

 

  1. EMOCIONALNA ZRELOST

Od djeteta se očekuje da na prihvatljiv način reagira na uskraćivanje nekih želja i potreba, odnosno da je razvilo odgovarajuću emocionalnu kontrolu. Emocionalna zrelost pretpostavlja da su djetetove emocionalne reakcije primjerene situaciji. Bitno je da dijete ima određenu razinu tolerancije na frustraciju.

 

  1. SOCIJALNA ZRELOST

Socijalna zrelost uključuje vještine komunikacije u razredu i prihvaćanje učitelja kao osobe od povjerenja i autoriteta. Njezin vrlo važan dio je i sposobnost odvajanja od roditelja i samostalnog funkcioniranja djeteta u zahtjevima školskog života.

 

  1. INTELEKTUALNA ZRELOST

Važna je dobra razvijenost govora – dijete mora biti sposobno izraziti misli i potrebe te razumjeti tuđi govor. Važna je i razvijenost pažnje. Od djeteta koje kreće u školu očekuje se i razvijenost pamćenja. Posebno se ispituje i razvijenost grafomotoričkih vještina koje imaju značajan utjecaj na svladavanje vještine pisanja.

 

Dodatne vještine i sposobnosti na kojima bi trebali poraditi sa svojom djecom prije polaska u prvi razred:

  • Osamostaliti dijete u brizi za sebe (oblačenje i obuvanje, higijenske navike, odlazak na toalet, kulturne navike…)
  • Dijete bi trebalo znati svoje ime i prezime i imena članova obitelji, adresu, siguran put od kuće do škole, pravila u pometu…)
  • Steći radne navike – obaviti ono što ste se dogovorili. Dajte mu zaduženja i nastojte da dovrši započeti zadatak.

 

Važno je također da s djetetom razgovarate o školi u pozitivnom smislu, ne plašite ga učiteljicom i obavezama koje će ga dočekati polaskom u prvi razred. Pobrinite se da vaše dijete u školu krene motivirano i bez straha. Tada je zagarantiran i školski uspjeh.

 

Ana Željeznak Jovičić, prof.ped.

 

Skip to content