USPJEŠNA PRIPREMA ZA POLAZAK U PRVI RAZRED
Objavljeno : 29. ožu 2024.
Polazak u školu predstavlja veliku životnu promjenu i izazov, kako za dijete tako i za roditelja. Roditelji se često pitaju da li je njihovo dijete uopće spremno za školu, koje sposobnosti i vještine bi trebalo posjedovati te kako mu pomoći da ih usvoji.
Sama priprema za školu počinje od djetetove najranije dobi, već u vrtiću. Što je priprema u vrtiću kvalitetnija, a okruženje poticajnije to je lakši sam polazak i prilagodba na školu. No odgovornost za polazak u školu i samu uspješnost u školi ne snosi samo vrtić već i obiteljsko okruženje, odnosno roditelji.
Što vi kao roditelji možete raditi kod kuće kako bi pomogli svom djetetu?
- igrati se s djetetom (društvene igre (npr. memory, čovječe ne ljuti se koje potiču razvoj pamćenja, pažnje, usvajanje pojma broja, poštivanja pravila, tolerancije na neuspjeh…)
- zajedno obavljati kućanske poslove – dati djetetu zadatke za koje je sposobno
- čitati djetetu priče, učiti brojalice i pjesmice…
- razgovarati s djetetom te poticati i zadovoljavati njegovu znatiželju
- podržavati dijete kada se ono susretne sa problemom – uvažavati njegova rješenja
- stvarati okruženje u kojem će dijete imati mnogo pisanog i likovnog materijala (knjige, slikovnice, časopise, bojice, olovke, flomastere, plastelin…)
Kako bi dijete uopće krenulo u prvi razred, ono mora zadovoljavati određene kriterije, odnosno dijete mora biti psihofizički zrelo što podrazumijeva sljedeća područja:
- FIZIČKA ZRELOST
Fizičku zrelost procjenjuje liječnik školske medicine koji na osnovu parametara rasta i razvoja određuje stupanj razvijenosti u odnosu na kronološku dob djeteta (mjerenje visine, težine, pojava trajnih zuba…).
Na sistematskom pregledu provjerava se razvijenost osjetilnih organa, naročito vida i sluha.
- EMOCIONALNA ZRELOST
Od djeteta se očekuje da na prihvatljiv način reagira na uskraćivanje nekih želja i potreba, odnosno da je razvilo odgovarajuću emocionalnu kontrolu. Emocionalna zrelost pretpostavlja da su djetetove emocionalne reakcije primjerene situaciji. Bitno je da dijete ima određenu razinu tolerancije na frustraciju.
- SOCIJALNA ZRELOST
Socijalna zrelost uključuje vještine komunikacije u razredu i prihvaćanje učitelja kao osobe od povjerenja i autoriteta. Njezin vrlo važan dio je i sposobnost odvajanja od roditelja i samostalnog funkcioniranja djeteta u zahtjevima školskog života.
- INTELEKTUALNA ZRELOST
Važna je dobra razvijenost govora – dijete mora biti sposobno izraziti misli i potrebe te razumjeti tuđi govor. Važna je i razvijenost pažnje. Od djeteta koje kreće u školu očekuje se i razvijenost pamćenja. Posebno se ispituje i razvijenost grafomotoričkih vještina koje imaju značajan utjecaj na svladavanje vještine pisanja.
Dodatne vještine i sposobnosti na kojima bi trebali poraditi sa svojom djecom prije polaska u prvi razred:
- Osamostaliti dijete u brizi za sebe (oblačenje i obuvanje, higijenske navike, odlazak na toalet, kulturne navike…)
- Dijete bi trebalo znati svoje ime i prezime i imena članova obitelji, adresu, siguran put od kuće do škole, pravila u pometu…)
- Steći radne navike – obaviti ono što ste se dogovorili. Dajte mu zaduženja i nastojte da dovrši započeti zadatak.
Važno je također da s djetetom razgovarate o školi u pozitivnom smislu, ne plašite ga učiteljicom i obavezama koje će ga dočekati polaskom u prvi razred. Pobrinite se da vaše dijete u školu krene motivirano i bez straha. Tada je zagarantiran i školski uspjeh.
Ana Željeznak Jovičić, prof.ped.