KAKO POTICATI PREDČITALAČKE I PREDMATEMATIČKE VJEŠTINE U OBITELJSKOM OKRUŽENJU

Objavljeno : 25. velj 2021.

KAKO POTICATI PREDČITALAČKE I PREDMATEMATIČKE VJEŠTINE U OBITELJSKOM OKRUŽENJU

Predčitalačke i predmatematičke vještine dijete spontano usvaja od rođenja ukoliko odrasta u poticajnoj okolini. Takva okolina djetetu omogućuje da istražuje svijet oko sebe, da manipulira različitim predmetima, teksturama i slično, promatra odnose između nekih objekata, uspoređuje predmete i sve mu to opisuje i objašnjava. 

Ponekad zaboravimo da djeca ne znaju sve i da je zapravo njihov zadatak postaviti nam milijun pitanja „TKO?“, „ŠTO?“, „ZAŠTO?“, a uloga nas odraslih je da im odgovorimo na ta pitanja. S druge strane ponekad zaboravimo kako djeca zapravo puno toga znaju i mogu te je važno uključivati ih u različite aktivnosti u kojima oni zapravo mogu sudjelovati i imati važnu ulogu.

 

U nastavku slijedi podsjetnik kako djetetu stvoriti što poticajniju okolinu za stjecanje predčitalačkih i prematematičkih vještina:

 

  • Opisujte i razgovarajte s djetetom o svemu što radite
  • Zajedno prepričavajte neki prošli događaj (posjet, izlet, priču, kupovinu)
  • Zajedno dogovarajte neki budući događaj ili aktivnost

  • Čitajte slikovnice (opisujte što je na slici, razgovarajte o priči, dajte djetetu veću ulogu tako da vi započnete, a ono dovrši priču…)
  • Tijekom čitanja povremeno pokažite djetetu rukom točan smjer onog što čitate, oznaku broja stranice, zajedno prije čitanja pronađite naslov, autora…
  • Potaknite dijete da Vam prepriča poznatu priču ili crtić (obratite pozornost je li dijete razumjelo priču, je li razumjelo zašto se nešto dogodilo…)
  • Pokušajte zajedno osmisliti završetak neke priče

 

  • Igrajte se s djetetom različite jezične igre: opisujte pojmove, a dijete mora pogoditi o čemu se radi, zatim neka dijete opisuje, a Vi pogađate; igrajte različite zagonetke, pitalice; razgovarajte u koju kategoriju spadaju koji pojmovi (jabuka je voće, mrkva je povrće…); smišljanje rime; smišljanje suprotne riječi
  • Igrajte različite govorne igre: smišljanje riječi na zadano slovo (možete dodati drugo svojstvo- da pripada npr.voću…), koje čuje zadnje slovo kad kažete riječ, zatim neka dijete osmisli riječ koja počinje tim slovom…
  • Razgovarajte o novim riječima koje dijete čuje, objasnite mu ih kako bi bogatilo svoj rječnik
  • Razgovarajte o zanimanjima članova obitelji i općenito
  • Razgovarajte o svojim i djetetovim osjećajima, osjećajima likova u priči ili crtiću
  • Pjevajte s djetetom pjesmice, naglašavajte rimu, a kroz ritam naglašavajte slogove u riječima
  • Upućujte dijete na slova u njegovoj okolini te ih možete povezati s bliskim pojmovima (M kao MAMA…)
  • Upućujte dijete na natpise u kućanstvu (SOL, ŠEĆER…)
  • Upućujte dijete na znakove tijekom šetnje, u prometu i razgovarajte o njihovom značenju (što znači znak STOP itd.)
  • Izradite kućnu SLOVARICU od letaka (napišite slovo na vrh kartona ili papira, a dijete neka nađe u letcima riječi koje počinju tim slovom, izreže i zalijepi ih na karton ili papir)

  • Zajedno s djetetom napišite popis za kupovinu (neka u početku dijete nacrta što treba kupiti, zatim neka napiše prvo slovo, a vi dovršite)
  • Zajedno napišite čestitku za nekog prijatelja ili člana obitelji (dijete najprije može nešto nacrtati, a kad nauči slova, može nešto i napisati)
  • Zajedno napišite pozivnice za rođendansku zabavu
  • U kupovini potičite dijete da traži artikle na zadano slovo (npr. danas ćemo kupiti kekse koji počinju slovom P)
  • Razgovarajte s djetetom i potičite ga na uspoređivanje predmeta (ovo drvo je tanko, a ono je debelo; ovaj automobil je crveni, a onaj je plavi, tvoj krevet je mali, a moj je veliki…)
  • Kod slaganja robe možete razgovarati čega ima više, čega manje, a čega jednako, što je jednako, što je različito…
  • Neka Vam dijete pomogne slagati čarape, neka traži parove
  • Možete djetetu kod pospremanja zadati da pospremi neku igračku na policu, neku lijevo od autića, neku iznad medvjedića i slično (kako bi vježbalo prostornu orijentaciju)
  • Razgovarajte o vremenskim (jučer smo bili na igralištu) i prostornim (autić je u kutiji, lopta je pored kutije…) odnosima na konkretnim primjerima
  • Prilikom pospremanja možete djetetu zadati da pospremi igračke prema nekom kriteriju (kocke u plavu kutiju, autiće u crvenu kutiju…)
  • Brojite zajedno (bombone, tanjure na stolu, stepenice itd.)
  • Igrajte društvene igre s pravilima (šah, memory, čovječe ne ljuti…), slažite slagalice
  • Zajednički slikajte i modelirajte, mijesite tijesto ili plastelin
  • Potičite dijete da reže škarama, lijepi, niže perlice na špagu…
  • Potičite samostalno vezanje vezica, otkopčavanje/ zakopčavanje gumba, patent zatvarača…

 

 

 

Antonija Vranić, mag.logoped.

 

 

Skip to content