KAKO POTICATI PREDČITALAČKE I PREDMATEMATIČKE VJEŠTINE U OBITELJSKOM OKRUŽENJU
Objavljeno : 25. velj 2021.

Predčitalačke i predmatematičke vještine dijete spontano usvaja od rođenja ukoliko odrasta u poticajnoj okolini. Takva okolina djetetu omogućuje da istražuje svijet oko sebe, da manipulira različitim predmetima, teksturama i slično, promatra odnose između nekih objekata, uspoređuje predmete i sve mu to opisuje i objašnjava.
Ponekad zaboravimo da djeca ne znaju sve i da je zapravo njihov zadatak postaviti nam milijun pitanja „TKO?“, „ŠTO?“, „ZAŠTO?“, a uloga nas odraslih je da im odgovorimo na ta pitanja. S druge strane ponekad zaboravimo kako djeca zapravo puno toga znaju i mogu te je važno uključivati ih u različite aktivnosti u kojima oni zapravo mogu sudjelovati i imati važnu ulogu.
U nastavku slijedi podsjetnik kako djetetu stvoriti što poticajniju okolinu za stjecanje predčitalačkih i prematematičkih vještina:
- Opisujte i razgovarajte s djetetom o svemu što radite
- Zajedno prepričavajte neki prošli događaj (posjet, izlet, priču, kupovinu)
- Zajedno dogovarajte neki budući događaj ili aktivnost
- Čitajte slikovnice (opisujte što je na slici, razgovarajte o priči, dajte djetetu veću ulogu tako da vi započnete, a ono dovrši priču…)
- Tijekom čitanja povremeno pokažite djetetu rukom točan smjer onog što čitate, oznaku broja stranice, zajedno prije čitanja pronađite naslov, autora…
- Potaknite dijete da Vam prepriča poznatu priču ili crtić (obratite pozornost je li dijete razumjelo priču, je li razumjelo zašto se nešto dogodilo…)
- Pokušajte zajedno osmisliti završetak neke priče
- Igrajte se s djetetom različite jezične igre: opisujte pojmove, a dijete mora pogoditi o čemu se radi, zatim neka dijete opisuje, a Vi pogađate; igrajte različite zagonetke, pitalice; razgovarajte u koju kategoriju spadaju koji pojmovi (jabuka je voće, mrkva je povrće…); smišljanje rime; smišljanje suprotne riječi
- Igrajte različite govorne igre: smišljanje riječi na zadano slovo (možete dodati drugo svojstvo- da pripada npr.voću…), koje čuje zadnje slovo kad kažete riječ, zatim neka dijete osmisli riječ koja počinje tim slovom…
- Razgovarajte o novim riječima koje dijete čuje, objasnite mu ih kako bi bogatilo svoj rječnik
- Razgovarajte o zanimanjima članova obitelji i općenito
- Razgovarajte o svojim i djetetovim osjećajima, osjećajima likova u priči ili crtiću
- Pjevajte s djetetom pjesmice, naglašavajte rimu, a kroz ritam naglašavajte slogove u riječima
- Upućujte dijete na slova u njegovoj okolini te ih možete povezati s bliskim pojmovima (M kao MAMA…)
- Upućujte dijete na natpise u kućanstvu (SOL, ŠEĆER…)
- Upućujte dijete na znakove tijekom šetnje, u prometu i razgovarajte o njihovom značenju (što znači znak STOP itd.)
- Izradite kućnu SLOVARICU od letaka (napišite slovo na vrh kartona ili papira, a dijete neka nađe u letcima riječi koje počinju tim slovom, izreže i zalijepi ih na karton ili papir)
- Zajedno s djetetom napišite popis za kupovinu (neka u početku dijete nacrta što treba kupiti, zatim neka napiše prvo slovo, a vi dovršite)
- Zajedno napišite čestitku za nekog prijatelja ili člana obitelji (dijete najprije može nešto nacrtati, a kad nauči slova, može nešto i napisati)
- Zajedno napišite pozivnice za rođendansku zabavu
- U kupovini potičite dijete da traži artikle na zadano slovo (npr. danas ćemo kupiti kekse koji počinju slovom P)
- Razgovarajte s djetetom i potičite ga na uspoređivanje predmeta (ovo drvo je tanko, a ono je debelo; ovaj automobil je crveni, a onaj je plavi, tvoj krevet je mali, a moj je veliki…)
- Kod slaganja robe možete razgovarati čega ima više, čega manje, a čega jednako, što je jednako, što je različito…
- Neka Vam dijete pomogne slagati čarape, neka traži parove
- Možete djetetu kod pospremanja zadati da pospremi neku igračku na policu, neku lijevo od autića, neku iznad medvjedića i slično (kako bi vježbalo prostornu orijentaciju)
- Razgovarajte o vremenskim (jučer smo bili na igralištu) i prostornim (autić je u kutiji, lopta je pored kutije…) odnosima na konkretnim primjerima
- Prilikom pospremanja možete djetetu zadati da pospremi igračke prema nekom kriteriju (kocke u plavu kutiju, autiće u crvenu kutiju…)
- Brojite zajedno (bombone, tanjure na stolu, stepenice itd.)
- Igrajte društvene igre s pravilima (šah, memory, čovječe ne ljuti…), slažite slagalice
- Zajednički slikajte i modelirajte, mijesite tijesto ili plastelin
- Potičite dijete da reže škarama, lijepi, niže perlice na špagu…
- Potičite samostalno vezanje vezica, otkopčavanje/ zakopčavanje gumba, patent zatvarača…
Antonija Vranić, mag.logoped.