PRAKTIČNE SMJERNICE ZA POTICANJE RANOG JEZIČNO-GOVORNOG RAZVOJA VAŠEG DJETETA
Objavljeno : 28. velj 2024.
Razvoj jezika određen je prepoznatljivim miljokazima ili razvojnim obrascima koji se pojavljuju u očekivanim razdobljima. No, taj je, naizgled univerzalni, proces određen i pojedinačnim obilježjima, što znači da ne teče kod sve djece jednakom brzinom i na jednak način.
Jezični se razvoj ugrubo može podijeliti na predjezično i jezično razdoblje. Predjezično razdoblje označava period od rođenja do 12. mjeseca starosti te svoj naziv dobiva jer dijete još nije proizvelo prvu riječ, ali unatoč tome razvoj jezičnih vještina teče intenzivno. To je period u kojem će se dijete refleksno glasati, gugutati (gu-gu, …) i brbljati (baba, mama, dede, …).
U ovom članku ćemo se više usmjeriti na jezično razdoblje, odnosno razdoblje koje započinje prvom riječju djeteta (otprilike 12. mjesec starosti).
- Broj riječi nastavlja rasti nakon pojave prve riječi, a najveći skok događa se oko 18. mjeseca djetetova života. Dijete dostiže brojku od otprilike 50 riječi u svom rječniku te nakon toga počinje usvajati, u usporedbi s dosadašnjih 8-11 riječi mjesečno, čak 40 ili više riječi mjesečno. Taj se pojam u stručnoj literaturi naziva „rječnički brzac“.
- Između 18 mjeseci i djetetova 2. rođendana očekuje se da će dijete nove riječi koje usvaja početi spajati u dvočlane iskaze (npr. mama pa-pa, daj još).
- Oko 3. rođendana ti se iskazi šire u tročlane i višečlane iskaze.
- Između 3. i 4. rođendana smatra se da je usvojena osnova materinskog jezika. U tom se razdoblju još uvijek toleriraju “simpatične pogreške”, u stručnoj literaturi zvani fonološki procesi, poput spava-pava, Ivana-Inana, banana-nana, i slično.
…No, proces usvajanja jezika ne staje tada, već se nastavlja kroz cijeli život! On je uvelike pod utjecajem okoline, obrazovnog sustava, izloženosti djeteta pisanom sadržaju i njegovoj motivaciji.
U nastavku članka nalazi se 10 praktičnih savjeta kako poticati rani jezično-govorni razvoj svakog djeteta.
- KORISTITE JEDNOSTAVNE ISKAZE! Ako je vaše dijete trenutno u fazi dvočlanih ili tročlanih iskaza, nemojte se koristiti dugačkim i složenim rečenicama, već se potrudite da se vaši iskazi sastoje od tri, do maksimalno četiri riječi. Postupno ćete svoje iskaze produljavati i prilagoditi djetetovom trenutnom jezičnom statusu.
- IMENUJTE, IMENUJTE I IMENUJTE! Pratite djetetov interes te imenujte sve što uzme u ruku, što pokaže prstom ili što pogleda. Također, imenujte svoje radnje i opisujte rutine poput jutarnjeg oblačenja. Kada vam je cilj da dijete usvoji određenu riječ, pokušajte ju ponoviti što više puta u danu i to u različitim situacijama i rečenicama.
- KOMENTIRAJTE! Pratite što dijete radi te komentirajte i opisujte što ono radi, na taj ćete način poticati razvoj jezičnog razumijevanja i širenje djetetova vokabulara.
- BUDITE STRPLJIVI! Djeci treba značajno više vremena da odgovore nego odraslima te je važno da ih ne preduhitrite i odgovorite umjesto njih. Dajte im dovoljno vremena i budite strpljivi.
- GLUMITE! Pokušajte učiniti nešto pogrešno ili glumiti da ste zaboravili te pustite dijete da vas ispravi ili da vam kaže što treba ići sljedeće.
- DAJTE DJETETU DA BIRA! Ponudite djetetu dva predmeta, primjerice lutku i auto, i dopustite mu da izabere ono što želi. Na taj način, potaknut ćete dijete da verbalno imenuje predmet kojim se želi igrati.
- BUDITE U RAZINI DJETETA! Za vrijeme igre, ukoliko dijete sjedi na podu, sjednite i vi te mu se pridružite u igri. Ovo pravilo vrijedi i kada djetetu nudimo određene predmete, također ih trebamo staviti u razinu njihovih očiju, ali poželjno izvan dohvata, kako bi im bili što pregledniji, ali da svejedno moraju inicirati komunikaciju kako bi taj predmet dobili.
- NEMOJTE TRAŽITI DIJETE DA SUHOPARNO PONAVLJA VAŠE RIJEČI!
- ČITAJTE! Pritom imenujte i opisujte likove i događaje, prepričavajte radnju, ali i pustite dijete da učini isto!
- PJEVAJTE DJEČJE PJESMICE S DJETETOM! Plešite, plješćite i pustite dijete da dovrši stih. Pjesmice su odličan „alat“ za razvoj djetetovih jezičnih vještina.
I najvažnije – ukoliko u bilo kojem trenutku posumnjate u jezično-govorni razvoj vašeg djeteta, slobodno mi se obratite! Rado ću odgovoriti na sva vaša pitanja. Ne postoji dob vašeg djeteta u kojoj je prerano obratiti se logopedu za savjet.
Ema Malešević, mag. logoped.