Važnost pjesmica i brojalica za komunikacijski te jezično-govorni razvoj

Objavljeno : 12. pro 2023.

Važnost pjesmica i brojalica za komunikacijski  te jezično-govorni razvoj

Djeca  jezik i govor usvajaju slušanjem. Govor sadrži različite sastavnice poput intonacije, ritma, intenziteta, pauze i napetosti i stoga pojačana upotreba ritmičkih pjesmica i brojalica olakšava razvoj pravilnog govora kod djeteta, kao i razumijevanje govora.

Pjesmice i brojalice su važne ponajprije zbog UGODE. Rima, ritam i intonacija svima stvaraju osjećaj ugode, naročito djeci. Ugoda povećava želju i motivaciju za ponavljanjem takvih aktivnosti.

Pjesmice i brojalice su važne i zbog PAŽNJE. Pažnja omogućava bolju vizualnu i slušnu usmjerenost na drugu osobu što otvara vrata INTERAKCIJI i KOMUNIKACIJI, a komunikacija je preduvjet urednog jezično-govornog razvoja.

 

Slušnu pažnju djeteta dodatno pobuđujemo i zadržavamo intonacijom, ritmom, rimom i pauzama, a dodajući motoričke pokrete pretvaramo pjesmicu i brojalicu u govorno-motoričku igru u kojoj dijete uživa, a i mi.

Komunikacijsku uključenost djeteta u pjesmicama i brojalicama podupiremo: kontaktom izbliza, pojačanom afektivnošću, reagiranjem na djetetovu inicijativu, naizmjeničnim djelovanjem te pojačanom uporabom gesti.

Nakon što zadobijemo pažnju i uspostavimo komunikacijsku interakciju s djetetom, pjesmice i brojalice postaju korisne za jezični razvoj djeteta jer: bude i održavaju slušnu pažnju, daju model jasne gramatičke strukture (Ti si mali…), razvijaju osjećaj za slog (Kru-ška, ja-bu-ka, šlji-va…), razvijaju fonematski sluh (Ringe ringe raja…), olakšavaju učenje teksta „napamet“,  razvijaju predvještine čitanja i pisanja (uočavanje rime, uočavanje početnog i završnog sloga u riječi, uočavanje prvog glasa u riječi…).

Isto tako postaju korisne i za govorni razvoj jer: razvijaju osjećaj za ritam, tempo i intonaciju, „polaganošću“ i pjevnošću osiguravaju djetetu da bolje razabire riječi koje čuje, pomažu vježbanju izgovora glasova i riječi, a svojom predvidivošću (ponavljanjem istih stihova) daju osjećaj sigurnosti djetetu jer dijete zna što može očekivati.

Stihovi, pjesmice, brojalice također pomažu u: smirivanju djeteta kada je potrebno (umirujuće pjesmice koje uključuju maženje te sporiji ritam i tempo, uspavanke), aktiviranju djeteta kada je potrebno (brze pjesmice koje uključuju afektivnost i pokrete cijelog tijela…), stvaranju zajedničkih govornih aktivnosti, uvježbavanju svakodnevnih rutina (pjevanje pjesmica prilikom izvršavanja tih rutina kao npr. Peri ruke peri ruke svaki dan…), boljoj uključenosti u vršnjačke odnose (Ringe jaja…, Ide maca oko tebe…)

Važno je prilikom pjevanja pjesmica i brojalica uključiti pokrete jer pokreti koje koristimo dok izgovaramo/pjevamo pjesmice služe da bismo: privukli djetetovu pažnju, pojasnili značenje riječi (Kao vojnik stupa lupkamo nogama…), istaknuli ritam, tempo, melodiju ili govornu strukturu pjesmice, uvježbali određene motoričke vještine (prekrižiti ruke, skočiti, pljeskati, pucketati…) te kako bismo stimulirali fine pokrete šake i prstiju jer različita istraživanja pokazuju kako je razvijenost govora usko povezana sa razvijenošću finih pokreta šake i prstiju.

Stihovi, pjesmice i brojalice mogu potaknuti dijete na spontanu motoričku aktivnost: ljuljanje, cupkanje, mahanje, pljeskanje, tapkanje, stupanje, trčanje, skakanje, plesanje, „sviranje“. Ukoliko dođe do toga, važno je to zamijetiti i pridružiti se djetetu u toj aktivnosti i na njoj graditi neko novo učenje.

Stihovi, pjesmice, brojalice osim svega nude priliku za malo šale, igre i zabave.

 

 

Skip to content