Mala škola
Predškola ili mala škola je priprema djece za polazak u školu. Ona je prostor između obiteljskog doma, dječjeg vrtića i osnovne škole, a po značenju nije ni dječji vrtić niti osnovna škola.
Osnovna obilježja programa pripreme djece za polazak u školu su:
- zadovoljavanje dječjih primarnih (bioloških) potreba, u suradnji s roditeljskim domom
- nastojanje da dijete dobije osjećaj sigurnosti i prihvaćenosti
- pružanje svakom djetetu prigode za samo ostvarivanje i stjecanje povjerenja u sebe, a time i stvaranje pozitivne slike o sebi i o svojim mogućnostima
- praćenjem razvoja djeteta moguće je uočiti posebne potrebe djeteta i s njima usklađivati odgojne postupke
Predškola djeci omogućuje:
- raznovrsne razvojne poticaje
- povoljno ozračje kao neupitan okvir za djelotvoran učinak takvih poticaja
- prepoznavanje i prevencija razvojnih poremećaja
Uži zadaci predškole su:
- osposobljavanje za prihvaćanje obaveza u koje će se uklopiti buduće školske obaveze
- poticanje spontanih ponašanja i izražavanja posebnih potreba
- otvorenost za prihvaćanje informacija
- otvorenost za učenje u među akciji s drugima
- otvorenost za primanje usmenih pisanih poruka i ovladavanje sredstvima
Djeca te dobi, polaznici predškole, sposobna su:
- vladati svojim fiziološkim potrebama
- govorno se izražavati
- vješto se kretati u prostoru i djelovati u njemu
- razlikovati ponašanja koja sredina ocjenjuje kao pozitivna od negativnih
- usvojiti pojmove i generalizirati ih
- logički misliti i zaključivati na temelju poznatih im elemenata
- shvatiti postupke i uzroke nečijeg djelovanja
- usmjeriti pozornost na različite stvari, shodno motivaciji
- shvatiti pojam vremena, ali samo za sadašnjost
Znakovito je za tu dob i slijedeće:
- razvijen pojam o sebi i svojim mogućnostima
- natjecateljski duh, želja sa se u nečemu nadmaši vršnjake
- sakupljanje različitih predmeta
Osnovne obaveze predškolaca su:
- prema sebi (zdravlje, vlastiti razvoj, usvajanje higijenskih i radnih navika, pravila o čuvanju zdravlja)
- prema drugima (uljudno ponašanje, pomaganje, suradnja, razumijevanje, uvažavanje, nenasilno rješavanje sukoba)
- prema okolini
Za praćenje dječjeg napretka u predškoli važne su:
- prve informacije od roditelja u prvim susretima
- zapažanja odgajatelja tijekom svakodnevnih aktivnosti
- zapažanja suradnika u realizaciji programa predškole
Zrelost djece za polazak u školu promatra se kroz:
- fizičku
- intelektualnu
- emocionalnu i
- socijalnu zrelost