Mala škola

Predškola ili mala škola je priprema djece za polazak u školu. Ona je prostor između obiteljskog doma, dječjeg vrtića i osnovne škole, a po značenju nije ni dječji vrtić niti osnovna škola.

Osnovna obilježja programa pripreme djece za polazak u školu su:

  • zadovoljavanje dječjih primarnih (bioloških) potreba, u suradnji s roditeljskim domom
  • nastojanje da dijete dobije osjećaj sigurnosti i prihvaćenosti
  • pružanje svakom djetetu prigode za samo ostvarivanje i stjecanje povjerenja u sebe, a time i stvaranje pozitivne slike o sebi i o svojim mogućnostima
  • praćenjem razvoja djeteta moguće je uočiti posebne potrebe djeteta i s njima usklađivati odgojne postupke

Predškola djeci omogućuje:

  • raznovrsne razvojne poticaje
  • povoljno ozračje kao neupitan okvir za djelotvoran učinak takvih poticaja
  • prepoznavanje i prevencija razvojnih poremećaja

Uži zadaci predškole su:

  • osposobljavanje za prihvaćanje obaveza u koje će se uklopiti buduće školske obaveze
  • poticanje spontanih ponašanja i izražavanja posebnih potreba
  • otvorenost za prihvaćanje informacija
  • otvorenost za učenje u među akciji s drugima
  • otvorenost za primanje usmenih  pisanih poruka i ovladavanje sredstvima

Djeca te dobi, polaznici predškole, sposobna su:

  • vladati svojim fiziološkim potrebama
  • govorno se izražavati
  • vješto se kretati u prostoru i djelovati u njemu
  • razlikovati ponašanja koja sredina ocjenjuje kao pozitivna od negativnih
  • usvojiti pojmove i generalizirati ih
  • logički misliti i zaključivati na temelju poznatih im elemenata
  • shvatiti postupke i uzroke nečijeg djelovanja
  • usmjeriti pozornost na različite stvari, shodno motivaciji
  • shvatiti pojam vremena, ali samo za sadašnjost

Znakovito je za tu dob i slijedeće:

  • razvijen pojam o sebi i svojim mogućnostima
  • natjecateljski duh, želja sa se u nečemu nadmaši vršnjake
  • sakupljanje različitih predmeta

Osnovne obaveze predškolaca su:

  • prema sebi (zdravlje, vlastiti razvoj, usvajanje higijenskih i radnih navika, pravila o čuvanju zdravlja)
  • prema drugima (uljudno ponašanje, pomaganje, suradnja, razumijevanje, uvažavanje, nenasilno rješavanje sukoba)
  • prema okolini

Za praćenje dječjeg napretka u predškoli važne su:

  • prve informacije od roditelja u prvim susretima
  • zapažanja odgajatelja tijekom svakodnevnih aktivnosti
  • zapažanja suradnika u realizaciji programa predškole

Zrelost djece za polazak u školu promatra se kroz:

  • fizičku
  • intelektualnu
  • emocionalnu i
  • socijalnu zrelost